woensdag 2 augustus 2017

Zoete broodjes bakken... Glutenvrije lunchbroodjes met fruit

Deze heerlijke broodjes zijn glutenvrij, gemakkelijk te maken én je kunt er prima mee variëren.



Ik gebruik zoveel mogelijk biologische producten. zeker met fruit vind ik dat in verband met het gebruik van bestrijdingsmiddelen en pesticiden op NIET-biologisch fruit wel iets om even bij stil te staan.

Wat heb je nodig voor ca. 6 broodjes:

400 gram havermeel (dit kun je zelf maken door havermout in de blender tot meel te malen);
1 eetlepel kokosmeel (optioneel), als je het in huis hebt;
2 rijpe bananen;
1 perzik of 1 nectarine;
8 (gedroogde) kleine pruimen of abrikozen of 4 om 4;
1 zakje bakpoeder.

Garnering met pitjes, zaden, noten of wat je maar wilt naar keuze.

Met het fruit kun je variëren. Je kunt ook alleen pruimen, perziken of abrikozen nemen met de banaan. Alleen banaan met perzik of nectarine kan ook, neem dan 3 perziken of nectarines. Wees creatief en verzin zelf steeds andere combinaties. Schat ongeveer in wat gelijke hoeveelheden zijn op basis van bovenvermelde aantallen. Heb je flinke pruimen, gebruik er dan bijvoorbeeld 5. Het is ook een beetje werken op gevoel als je met je deeg bezig bent.

Verwarm de oven voor op 150 graden. bekleed een bakblik met bakpapier en vet het in met roomboter of kokosolie.

Hoe ga je te werk:

Als je gedroogd fruit gebruikt laat dit dan even wellen in een pannetje waarin het fruit net onder water staat. Kook het even op en gooi het kookwater, op ca. 125 ml na, weg.

Meng het meel en het (gewelde) fruit en evt. het water in een kom en kneed alles goed door elkaar. Je kunt hier uiteraard een keukenmachine voor gebruiken maar ik heb het met de hand gedaan.

Laat het deeg even rusten tot het wat minder plakkerig is. Mocht het deeg toch te plakkerig blijven, meng dan voorzichtig wat extra havermeel erbij.
Maak met twee handen mooie bollen die je iets plat duwt. Rol de boven- en zijkant door (een mengsel van) de garnering. De garnering blijft zo wat beter zitten dan wanneer je het er later over heen strooit.

Leg de bolletjes op het bakblik en bak in ca. 55-60 minuten in het midden van de oven. De binnenkant blijft wat zacht door het fruit, de buitenkant wordt knapperig.

Laat ze afkoelen, eet er een op om te proeven ;-) en zet de rest afgedekt in de koelkast.

Lekker met roomboter of bijv. notenpasta maar zonder is het ook een lekker en stevig, goed vullend broodje. Geschikt als ontbijt of lunch.

Eet smakelijk


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen