zaterdag 15 april 2017

Homemade Humus van begin tot eind.


Humus kun je gemakkelijk zelf maken, reken totaal een half uurtje. Humus is een heel gezond broodbeleg of te gebruiken als gezonde dip met bijvoorbeeld stukjes komkommer. De basis bestaat uit kikkererwten, tahin (sesampasta), knoflook, olijfolie, citroensap en peper en zout (naar smaak).

Ik heb eerst de Tahin zelf gemaakt, dat kost ca. 10-15 minuten tijd:

Wat heb je nodig:

Een voorverwarmde over op 175 graden;
100 gram sesamzaad (indien al geroosterd, dan kun je stap 1 overslaan);
2,5 eetlepel extra vierge olijfolie;
Snufje Keltisch zeezout;
Blender.

Doe de ONGEROOSTERDE sesamzaadjes een goede 5 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden uitgespreid op een bakplaat, bekleed met bakpapier. Na 3 minuten hussel je de sesamzaadjes een beetje om. Na ca. 5 minuten ruik je de sesamzaadjes. Haal ze uit de oven en laat ze enigszins afkoelen.

Doe vervolgens de sesamzaadjes met 1 eetlepel olijfolie in de blender. Blend, schud en haal met een spatel of lepel alles even los. Voeg de 2e eetlepel olijfolie toe en herhaal. Tenslotte doe je een snufje Keltisch zeezout erbij en de laatste halve eetlepel olijfolie. Maal tot je een mooie consistente pasta hebt. Doe de pasta in een potje of goed afsluitbaar bakje en zet in de koelkast.
Je hebt nu Tahin gemaakt in 10 minuten en het kost veel minder dan een potje in de winkel.

Het vervolg:

Wat heb je nodig:

Een keukenmachine;
Een pot kikkererwten (400 gram incl. vocht, uitgelekt is dat ca. 240 gram);
Ca. 6 eetlepels vocht van de kikkererwten;
2 eetlepels van je zelfgemaakte Tahin;
4 eetlepels citroen- of limoensap;
2 flinke tenen knoflook;
1 eetlepel Djinten (gemalen komijnpoeder), ook dit kun je trouwens zelf maken door komijnzaadjes te malen; Het is eigenlijk zo simpel allemaal.
Eventueel peper en zout naar smaak.

Zo simpel maak je het:
Doe alles in de keukenmachine en maal tot een fijne pasta. Als je het te droog vindt, kun je nog een eetlepel vocht toevoegen. Klaar is je Humus!

Wil je het wat pittiger dan kun je wat (scherpe) paprika- of chilipoeder toevoegen.

Om het als dip wat mooier te presenteren, garneer je met wat peterselie, basilicum of bieslook.



Waarom is Humus gezond?

Kikkererwten zijn peulvruchten, rijk aan eiwitten, B-vitamines en ijzer. Tevens bevat het het aminozuur Tryptofaan dat weer helpt bij de aanmaak van serotonine (en daar worden we blij van :-) ). Peulvruchten zijn goede eiwitrijke vleesvervanger voor vegetariërs. Overdrijf echter niet want teveel peulvruchten kunnen darmklachten en winderigheid geven of allergische reacties.
In combinatie met rijst of granen wordt de biologische beschikbaarheid van de eiwitten uit de peulvruchten verhoogd van maar liefst 30% naar 60-70%! Dus Humus op een volkorenboterham of bijvoorbeeld door een bakje (meergranen)rijst is slim om te eten.

Sesamzaad zit boordevol mineralen. Daarnaast bevat het plantaardige eiwitten en werkt het cholesterol verlagend.

Verse 'rauwe' knoflook bevat vitamine A, B en C, 8 verschillende mineralen en veel aminozuren. Het ondersteunt je lever en is o.a. bloeddruk- en cholesterol verlagend.

Kortom, Humus is lekker en gezond! Bewaar het in de koelkast, net als de Tahin die je over hebt. Tahin blijft enkele weken goed. Humus moet je iets sneller opeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen