dinsdag 7 februari 2017

Zoete boerenkool-venkel 'stoemp' met (vegetarische / magere rookworst)

Stoemp is stamppot. Mijn man gebruikt het woord stoemp, hij komt uit Vlaanderen waar stoemp het woord is als je stamppot maakt of eet. Ik vind het leuk klinken, zoals zoveel Vlaamse woorden die ik de afgelopen 11 jaar heb geleerd (mijn man leert ook (rare) Hollandse woorden van mij) en nog heel vaak worden wij allebei verrast door een nieuwe uitdrukking uit onze eigen cultuur. Lachwekkend ook soms, zeker.

Maar goed, de 'stoemp' is gemakkelijk te maken en hartstikke gezond.

Ingrediënten voor 2 personen:

450 gram zoete aardappelen (bataat)
200 gram verse gesneden boerenkool
1 venkelknol (dit is ong. 150 gram)
een handje gedroogde cranberries
een halve theelepel Picadillo kruiden (AH) of peper, paprikapoeder en/of chilipoeder naar smaak

Voor erbij een (vegetarische of magere) rookworst.

Nodig:

Een grote pan met dekse plus evt. een kleinere pan om de rookworst in te verwarmen.
Stamper

Als je een grote pan hebt kunnen zoete aardappelen, venkel en boerenkool in een keer in de pan. Zelf heb ik een pan waar ik geen extra water in hoef te doen, het water dat na afspoelen aan de groente hangt is voldoende. Anders een klein laagje water toevoegen.

Bereiding:

Schil de zoete aardappels en snijd in stukken
Snijd de venkelknol in stukjes

Doe de groenten en de in de pan en breng langzaam aan de kook met de deksel op de pan. Als niet alles in een keer in de pan past voeg je de boerenkool in porties erbij en laat je het slinken, roer dan steeds even door. Kook alles gedurende 15 à 20 minuten.
Voeg de cranberries en de kruiden na ongeveer 10 minuten koken toe en roer even door.

Warm ondertussen de (vegetarische of magere) rookworst op.

Haal de groenten van het vuur en stamp de inhoud flink door elkaar. Zoete aardappel is snel gaar en heerlijk 'sappig'. Geen (vette) jus nodig dus!
Mosterd erbij vind ik lekker op de rookworst maar kan uiteraard ook op de stoemp gedaan worden.

Hoe gezond is dit?

Boerenkool bevat heel veel vitamine A en C. Ook bevat het Proteïne (eiwit), calcium en ijzer.
Venkel bevat dezelfde voedinsstoffen, alleen de vitamines in een veel lagere mate.
Zoete aardappel is echt een vitamine A bom maar ook hij bevat vitamine C, Calcium en ijzer.

Per persoon bevat deze maaltijd ZONDER rookworst ca.:

311 kcal, 69,5 gr. koolhydraten, 1,5 gr. vet, 7,7 gr. proteïne.

Eet je rookworst erbij dan gaan alle waarden omhoog, met name het protëine- en vetgehalte.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen