woensdag 22 februari 2017

Vegetarische Rodekoolschotel met tofu, appel, noten en pareltarwe

Dacht ik een paar dagen geleden dat de lente was begonnen, blijkt het toch niet te kloppen :-(.

Winterkost kan dus nog prima en daarom vandaag een ovenschotel met Rodekool. De ingrediënten zijn voor 3 personen maar als je iets minder eet kun je er óf twee dagen met zijn tweeën van eten óf een dag met vier personen. Doe er dan evt. nog verse appelmoes bij of een lekker toetje als je er niet genoeg aan zou hebben.

Vegetarische Rodekoolschotel met tofu, appel, noten en pareltarwe
Wat heb je nodig:

2 appels in schijven, geschild en met het klokhuis eruit geboord;
200 gram tofublokjes of vegetarisch gehakt;
100 gram pareltarwe (of quinoa, parelcouscous.....);
600-800 gram verse rode kool, gesneden;
40 gram gemengde ongebrande noten, grof gehakt;
kaneelpoeder;
paneermeel of broodkruim;
kokosolie (of andere plantaardige olie of roomboter);
ovenschaal.

Verwarm de oven voor op 180-200 graden (bij mij is 180 graden genoeg).
Vet de ovenschaal rondom in met de olie of boter.
Kook of stoom de gesneden rode kool ca. 20 minuten in weinig water. Laat staan na het koken
Kook de pareltarwe volgens de aanwijzing, 20 minuten is meestal goed. Giet af en laat staan.
Bak de tofu of het vegetarisch gehakt in wat olie tot het bruin is en verdeel het over de bodem van de ovenschaal.
Bak vervolgens de appelschijven aan beide kanten tot ze licht gekleurd zijn in de koekenpan. Bestrooi als alle schijven klaar zijn de schijven aan één zijde met kaneelpoeder.



Leg een laagje appelschijven op de tofu/vegagehakt.
Verdeel de gekookte rode kool over de appelschijven en leg een tweede laag appelschijven op de rode kool (als het goed is, is je appel nu op).
Strooi de grof gehakte notenmix over het geheel.
Verdeel de pareltarwe over de schotel en strooi er wat paneermeel of broodkruim overheen.
Tenslotte verdeel je nog wat kokosolie of boter (kan gesmolten of hard) over de bovenste laag.

Zet de ovenschotel 15 minuten in het midden van de oven tot de bovenste laag mooi bruin is.

Het gerecht is niet echt 'plakkerig' dus met uit- en opscheppen kan het uit elkaar vallen. Mij maakt dat niet uit en ik heb alles op mijn bord flink door elkaar gesneden.

Wij hebben besloten er twee dagen van te eten, dus de voedingswaarden zijn van 1/4 portie.

Kcal ca. 420, Koolhydraten 44.8 gram, Vet 20,4 gram, Proteïne 17 gram.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen