woensdag 8 februari 2017

Tropische superstart van de dag met dit havermout ontbijt!

Een tijd geleden vond ik een recept in het blad van de Boni voor een ontbijt met havermout, banaan, chocolade en kokos. Ik heb het recept aangepast omdat ik o.a. geen geraffineerde suiker eet en het veeeeel te zoet vond. Ook gebruik ik in dit recept geen gewone melk. Ik heb het dus wat tropischer en gezonder gemaakt.
Dus een beetje veel van mezelf en een beetje van de Boni ;-).
De aanpassing is natuurlijk ook een kwestie van smaak en hoeveel belang je hecht aan gezond(er) eten. 

Havermout kun je ook gewoon koken in water maar dat vind ik nou net weer een beetje jammer van het tropische tintje dat aan dit gezonde ontbijt zit.



Na dit ontbijt, lekker warm in de winter, kun je weer een flink aantal uren vooruit. De lunch kan gerust wat later zijn.

Ingrediënten voor 2 personen:

350 ml rijst/kokosmelk of soyamelk of amandelmelk (Provamel heeft veel verschillende smaken en is o.a. te koop bij AH en reform winkels);
2 bananen, snijdt een paar plakjes af voor de decoratie achteraf;
1 eetlepel ongezoete cacaopoeder (er mag best een klein bergje op liggen, mjammie);
1 kleine eetlepel erythritol (natuurlijke suikervervanger die geen invloed heeft op o.a. de bloedsuikers en geen calorieën bevat), lees er hier meer over;
50 gram havermout;
kokosrasp.

Als je wel gewoon suiker wilt nemen, neem dan een halve tot 3/4 eetlepel. Je kunt altijd achteraf wat suiker in je kommetje doen als je het niet zoet genoeg zou vinden.

Optioneel:1 eetlepel chia- of vlozaad (psyllium). Ik voeg het toe voor de vezels en de darmwerking, daarnaast zijn beide zaden goede (glutenvrije) bindmiddelen. Chiazaad is rijk aan omega 3 vetzuren.
Als je chiazaad of psyllium toevoegt moet je dat even laten staan in de melk om te wellen voor de juiste werking. Ik maak vaak 's avonds het mengsel klaar zonder de havermout en laat het 's nachts in de koelkast staan.

Bereiding (ca. 20 minuten):

Doe de rijst/kokosmelk, de banaan in stukken, de cacaopoeder en de suikervervanger in een kleine pan of kom. Prak de banaan fijn, roer alles door en maak er een mooi glad mengsel van. Met een staafmixer is dit natuurlijk veel sneller en minder gedoe. Gebruik hem dus als je hem hebt.
Doe het mengsel in een pannetje en breng het op een laag vuur aan de kook. Voeg zodra het mengsel kookt de havermout toe en laat dit meekoken terwijl je blijft roeren (de kooktijd staat op je pak havermout, het ligt meestal tussen de 5 a 10 minuten). Laat na het koken nog ca. 5 minuten staan om de havermout te laten wellen.
Verdeel over 2 kommen, garneer met een paar plakjes banaan en kokosrasp.

Havermout is een gezond, krachtig en heerlijk ontbijt. Banaan, chocolade en kokos zijn een perfecte combinatie voor het tropische tintje aan deze superstart van de dag. 

Voedingswaarden per persoon:

Kcal ca. 440, koolhydraten 80,5 gram, vet 10,8 gram, proteïne 7,6 gram. Uiteraard zijn dit voornamelijk goede koolhydraten en vetten!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen