zondag 26 februari 2017

Lekker toetje (aangepast): Griekse yoghurt / Hüttenkäsepannenkoekjes met rozijntjes, kaneel, havermout, honing en vers fruit.

Via Pinterest kwam ik op een bord met allerlei Havermoutrecepten en via daar weer bij de site van Betty's kitchen.
Daar vond ik een ontbijtrecept maar ik heb er een lekker toetje van gemaakt en het recept nog eens aangepast: Kokosyoghurtpannenkoekjes ---> Hüttenkäsepannenkoekjes of (Griekse) yoghurt pannenkoekjes. 



Kokosyoghurt????? Nog nooit van gehoord. Schijnt uit Amerika te komen en is te koop maar  €€€.

Even verder lezen en met gewone (Griekse) yoghurt is het ook prima te maken en dat heb ik nagenoeg altijd in huis. Maar..... Hüttenkäse is veel gezonder en heb ik ook altijd in huis. Dus nadat ik de ene avond de pannenkoekjes met Griekse yoghurt had gemaakt, heb ik later bedacht dat ik het de volgende dag met Hüttenkäse moest proberen. Zo gedacht, zo gedaan.

Hüttenkäse bevat bijna alle aminozuren die wij nodig hebben en is lichter verteerbaar dan yoghurt.
De structuur is wel anders (iets droger) dus daarom heb ik twee kleine eetlepels water bij het beslag gedaan.

In plaats van een ontbijt heb ik er een toetje van gemaakt door de ingrediënten te halveren en het niet te calorierijk wordt. Wil je het als ontbijt eten, dan dus de hoeveelheden verdubbelen maar voor mij persoonlijk denk ik dat het te veel wordt.

En het is me toch LEKKER, MJAMMIE! En zo klaar, ca. 10-15 minuutjes, dat is ook een pluspunt.


Wat heb je nodig:

Kleine beslagkom;
Koekenpan;
Spatel en sauslepel;
(Kokos)olie oof een andere plantaardige olie die goed verhit mag worden;
40 gram havermout; 
1 eetlepel rozijntjes;
1 ei;
half theelepeltje kaneelpoeder;
een klein theelepeltje bakpoeder;
125 gram (Griekse) yoghurt of  125 gram Hüttenkäse met twee eetlepels water
een half theelepeltje honing;
vers fruit, bijvoorbeeld frambozen en blauwe bessen.

Van start:

Maal de havermout met de rozijntjes fijn in de blender en doe in de beslagkom;
voeg de yoghurt/Hüttenkäse + water, kaneelpoeder, honing, bakpoeder en het ei toe en roer tot je een mooi beslag hebt en alles goed door elkaar zit. Het is niet perfect glad, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je hebt nu beslag voor 4 kleine pannenkoekjes.

Verwarm de olie in de koekenpan;
Als de olie heet is, zet je het vuur lager, half tot kwart en schep 2 of 3 sauslepels beslag in de pan. Als je een grote koekenpan hebt 4 lepels, dan ben je in één keer klaar. Als de pannenkoekjes gaan bubbelen of (bijna) gestold zijn, draai je ze om en laat je ze bruinen aan de andere kant. Wip af en toe even op met de spatel om te kijken. Bij mij werden ze echt mooi van kleur en ze waren met een minuut of 5 a 7 klaar.

Doe de pannenkoekjes op een bordje en trek er met een theelepeltje een heel dun slingertje honing over. Serveer met vers fruit.

Voedingswaarden per persoon bij gebruik yoghurt en 75 gram rode vruchten:

Ca. 322 Kcal, koolhydraten 41,2 gr., vet 13,7 gram, proteïne 9,5 gram.

Bij het gebruik van Hüttenkäse gaat het vetgehalte omlaag en het proteïnegehalte omhoog.

Zoals jullie inmiddels weten let ik op gezonde voedingsstoffen: dus langzame koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten. Frambozen en Blauwe bessen hebben uiteraard wel snellere koolhydraten maar zijn een bron van anti-oxidanten die weer goed zijn voor bloedvaten en geheugen.






1 opmerking:

  1. Die vatiatie met hütenkäse moet ik zeker uitproberen, klinkt heerlijk en het ziet er zeer smakelijk uit!! groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen